حتما مید،د که تبلیغات سیاسی دیگر فقط به م،ای تبلیغات بنری و سخنر،های ترغیب کننده و طول، مدت انتخاباتی نیست. در طی سالهای اخیر آنقدر این کمپینها تغییر کردهاند که دیگر مانند گذشته نمیتوان از روشهای پیشین برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد. با اینکه هنوز هم احزاب و جناحهای سیاسی بخش عظیمی از گرم ، تنور انتخابات را بر عهده دارند، اما تقریباً همه احزاب سیاسی و سیاستمداران از روش های تبلیغاتی مدرن برای برقراری ارتباط با مردم و برگزاری کمپین انتخاباتی موفق استفاده میکنند.
مشارکت رای دهندگان از طرف طیف گستردهای از آنها و با تجمعها و حضورهای عمومی، ایمیل یا ارتباطات دیجیتال و آنلاین شکل میگیرد. بنابراین این موضوع بسیار اهمیت دارد. هنگام ایجاد یک استراتژی ارتباط با رای دهندگان در نظر داشته باشید که در میزان ارتباطی که میتو،د با منابعی که در اختیار دارید داشته باشید تعادل برقرار کنید. برای مثال در روزهایی که استفاده از ارتباطات آنلاین مانند اسکایپ و یا ویدیو چت بهشدت از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است، میتو،د کمپینها و رویدادهای زنده با هزاران نفر را به راحتی برگزار کنید.
در حال حاضر ابزارهای دیجیتالی متنوع و شبکههای اجتماعی آنقدر پرطرفدار شدهاند که میتوانند کمک فرآو، به کمپین شما کنند. برخی از آنها معمولاً بر اساس شکل و سازماندهی بهتر به تیم شما، یا برای بهبود توانایی برقراری ارتباط موثرتر طراحی شدهاند. به موارد مهمی که در ادامه ذکر میشود دقت کنید. این ابزارها و شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر نقش پررنگی در ساختار کمپین انتخاباتی و چگونگی پیروزی در انتخابات داشتهاند.
استراتژیهای مبارزات انتخاباتی در درجه اول باید به تبلیغات دیجیتالی نیز توجه داشته باشند. آماده سازی و دسترسی آسان وب سایتهای کاندیداها، بهینهسازی کانالهای اجتماعی کاندیداها، ایجاد لیستهایی برای ارسال ایمیل، ارسال پیامک انتخاباتی و ساخت تبلیغات جذاب ویدیویی در رسانههای اجتماعی از جمله روندهای تاثیرگذار تبلیغات در دههی اخیر بوده است.
هرچه اطلاعات بیشتری از رای دهندگان داشته باشید، مسیر صحیحتری برای تبلیغات انتخاباتی پیش روی قرار خواهد گرفت.
بنابراین در جلساتی که برای برنامهریزی کمپین دارید، ،ن بزنید که چه تعداد افراد و چقدر در روز/ هفته باید فعالیت مداوم داشته باشند. وظیفهی هریک از موارد مختلف تبلیغاتی باید بر عهدهی تیمی ماهر و سختکوش باشد. چارت ستاد انتخاباتی کاندیدا باید بر اساس تحقیق اعضای گروه نوشته شود. هرچه تعداد ایدهها و برنامههای متنوع زیادتر باشد، اجرای آن هم سختتر میشود. در نتیجه شما به گروه بزرگتری برای عملی ، آنها نیاز خواهید داشت.
۱۱. پیام کمپین را به اطلاع همگان برس،د.
همهی این سمتها به ،هی خود ارزشمند هستند، اما فقط شما مید،د که چه توانایی مالی برای استخدام دارید و چه عواملی میتواند بهترین بازده را به شما بدهد تا آنها گرد هم آورید.
به دست آوردن دادههای مربوط رأی دهندگان برای شما بسیار مهم است. اگرچه ممکن است این کار سخت باشد اما ارزشش را دارد. میتو،د با به اشتراک گذاشتن پرسشنامههایی گوناگون در شبکههای اجتماعی آغاز کنید. در سوالات این پرسشنامه از مردم بپرسید که چرا رای میدهند؟ و یا چرا رای نمیدهند؟ دلایل آنها را درخواست کنید. از آنها بخواهید توضیح دهند که چرا حزب شما انتخاب میکنند یا به آن اعتماد ندارند.
همانطور که گفتیم شما نیاز به پرسشنامه دارید تا متوجه شود چه تعداد رای دهنده در منطقه شما وجود دارد و چه تعداد احتمالاً رای می دهند یا چه ،، احتمالاً به رقیب شما رأی خواهند داد. داشتن پاسخ این سوالات به شما کمک میکند تا از طریق پایگاه دادههای رأی دهندگ، که جمع کردهاید کار هدف گیری را برای آنها شروع کنید. هیچ کمپینی انتظار برقراری ارتباط با همه افراد در منطقه و یا کشور خود را ندارد. در حالت ایدهآل، شما فقط با افرادی صحبت خواهید کرد که احتمالاً رأی میدهند و یا طرفداران شما هستند و یا میتوانند متقاعد شوند که به شما رأی دهند. اگر آن گروه از افراد به اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند شما را انتخاب کنند، پس باید به این فکر کنید که از این رقابت هرچه زودتر خارج شوید!
قطعا مید،د برای اینکه یک کمپین انتخاباتی موفق داشته باشید، نیاز به یک استراتژی حساب شده برای دریافت پول و پرداخت هزینه تبلیغات خود دارید. هوشمندانهترین تحقیقی که میتو،د انجام دهید کپی ، کارهایی است که کمپینهای مشابه در نزدیکی شما و رقبا انجام میدهند. این اقدام به شما کمک میکند در هنگام استفاده از روشهای آزمایش شده درآمدزایی، از زیر پا گذاشتن هرگونه قانون بودجه جلوگیری کنید. رویدادهای جمع آوری کمکهای مالی، اسپانسر، هزینههای برگزاری تجمعات و تبلیغات گوناگون محلی یا آنلاین همه اینها موارد مهمی است که باید مدلسازی و بودجهبندی شوند.
۱۲ نکتهی مهم برای موفقیت در کمپین انتخاباتی
یک سوال بزرگ برای هر نامزد یا کارزاری این است که “چه ،ی را برای کمپین انتخاباتی باید استخدام کرد؟” پس از آنکه بودجه مالی خود را در نظر گرفتید، باید بر اساس معیارهایی مشخص افراد و تیم تبلیغاتی و اجرایی را انتخاب کنید. ممکن است شما یک کمپین انتخاباتی برای منطقهای خاص (انتخابات شورای شهر) را اجرا کنید که به شخصی با دانش محلی و ارتباطات خوب نیاز دارد؛ یا ممکن است یک کمپین بزرگتری (انتخابات ریاست جمهوری) را در پیش بگیرید که نیاز به یک مهارت سطح بالاتر مبتنی بر حضور در رسانهها و نظرسنجی رای دهندگان دارد. سمتهای اصلی که شما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است:
- مدیر کمپین انتخاباتی
- مشاور کمپین انتخاباتی
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- مدیر حوزههای انتخاباتی
- مدیر روابط عمومی
- مدیر امور مالی
نکتهی مهم: در لیست خود نقاط قوت و ضعف برای همه نامزدها از جمله خودتان را بنویسید. در یک صفحه دیگر موقعیت هر نامزد را در مورد موضوعات اصلی در انتخابات مشخص کنید. به این ترتیب شما مشخص میکنید که در کجاها قدرتمند هستید، در کجاها آسیب پذیرتر هستید و در مورد پیام رس، هدف خود از انتخابات نسبت به رقبای خود در کجا قرار دارید.
۳. از شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل رقبا در هر مسابقهای ضروری است. درک خوب از نقاط قوت و ضعف مخالفان شما میتواند در ایجاد پیام تبلیغات انتخاباتی، در بحث های رو در رو و در صورت ،وم تضعیف پیام تبلیغاتی آنها، برای شما یک مزیت بزرگ به حساب بیاید. هرچقدر بیشتر رقبای خود را بشناسید، در پیش رفتن کمپین انتخاباتی خود و داشتن عملکردی من، موفقتر خواهید بود. فایلی جامع از تجزیه و تحلیل رقبای خود تهیه کنید. تا جایی که در آن نسبت به سایر نامزدها در این رقابت ایستادهاید را ثبت کنید.
پیام رس، کمپین باید در هر منطقه با اطلاعات پیش زمینهای، از جمله سوابق و رزومهی کاری نامزد در این زمینه و برنامهی او در سالهای آینده به گوش مردم برسد. پس اطلاعرس، این موارد، پیام کلی تبلیغات انتخاباتی که برندسازی شخصی نامزد را هم شامل میشود باید اجرا شود. به یاد داشته باشید که برای تاثیر هرچه بیشتر باید متمایز از دیگران باشید. پیام شما می تواند همانند مخالفان شما باشد اما باید به گونه دیگری ارسال شود.
![]()
انتخاب یک شعار انتخاباتی تاثیرگذار برای هر کمپینی مهم و ضروری است.
هر رقابت انتخاباتی منحصر به فرد است و چندین جنبه وجود دارد که باید برای ایجاد یک کارزار سیاسی موثر در نظر گرفته شود.
پس توصیه ما این است:
- ایدههای خود را به روی کاغذ بیاورید.
- تیم اجرایی و تبلیغاتی خود را جمع آوری کنید.
- بودجهی مالی کافی و به اندازه در نظر بگیرید.
- موضع و هدف اصلی خود را از شرکت در انتخابات تعیین کنید.
- با ایجاد روابط و مشاوره برنامهای جامع و کامل برای کارزار انتخاباتی در نظر بگیرید.
- از تمام ،اصری که میتواند مردم را متقاعد به رای دادن به شما کند استفاده کنید.
۲. تحلیل رقبا را فراموش نکنید.
- توییتر: یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی رایگان که دیگر نیازی به معرفی ندارد. پیشنهاد میکنیم عمدهی سرمایهی تبلیغاتی آنلاین خود را در شبکههای اجتماعی بهخصوص توییتر که شامل مخاطبان و طرفداران زیادی است بگذارید. توانایی تبلیغات انتخاباتی با “فقط ۲۸۰ کاراکتر” میتواند بسیار قدرتمند باشد و به شما امکان دهد با سرعتی باورن،ی نسبت به دیگر رویدادهای کمپین واکنش از سمت مخاطب بگیرید. این امر شخص شما را به منتخبان و رای دهندگان نزدیک میکند. اما دقت داشته باشید که این شبکهی اجتماعی باید به درستی مدیریت شود و توئیتها باید قبل از ارسال اصلاح و بررسی شوند.
- اینستاگرام: اینستاگرام به یکی از کانالهای مهم در شبکههای اجتماعی به خصوص در ایران تبدیل شده است. استوریهای اینستاگرام به شما این امکان را میدهد تا ویدیوهای کوتاهی از اقدامات انتخاباتی خود به اشتراک بگذارید. اگر از این ویژگی به طور صحیح استفاده شود، راهی عالی برای ارتباط با مخاطبان جوانتر پیدا خواهید کرد. هشتگگذاری، پستهای تبلیغاتی و مفید، تولید محتوای انتخاباتی، تعامل با کاربران از طریق کامنت، دایرکت و … میتواند کمپین شما در دنیای آنلاین پرطرفدار کند.
حضورهای عمومی یکی از ،اصر اصلی مبارزات سیاسی است. خواه مصاحبه با رسانهها باشد، یا مناظرههای سیاسی و یا فقط جلسات سخنر،، شما م،م به برقراری ارتباط منظم با گروههایی از افراد هستید. چند نکته ساده وجود دارد که باید از همان روز اول در استراتژی خود روشن کنید.
- چقدر میتو،د از طریق حضورهای عمومی با مردم ارتباط برقرار کنید؟
- آیا مید،د هنگام دریافت واکنشهای مختلف از طرف آنها چه کاری باید انجام دهید؟
هرچه زودتر کمپین خود را شروع کنید. این کار در نهایت به نفع شماست. به یاد داشته باشید که بهترین سیاستمداران همیشه زودتر از دیگران برای انجام کارهای مهم اقدام میکنند. حتی اگر ایدهی شرکت در انتخابات هم فقط در ذهن شما شکل گرفته، آن را کمکم شروع به پیادهسازی کنید. برنامهریزی استراتژی مبارزات انتخاباتی نیاز به زمان دارد. نمیتو،د در مدتی کوتاه این کمپین مهم را آغاز کنید و انتظار برنده شدن داشته باشید.
۸. ارتباط مجازی یا حضوری با رای دهندگان داشته باشید.
امتیاز به این مطلب
[کل: ۸ میانگین: ۴.۸]