قبل از پرداختن به مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بهتر است ببینیم که این شیوه بازاریابی چیست و به چه شکلی عمل میکند. شما به ،وان صاحب یک ،بوکار کوچک و یا حتی بزرگ، باید زمان و منابع زیادی را برای رشد و رونق تجارت خود صرف کنید. برای مثال در سالهای اخیر استفاده از فضای پرهیاهوی اینستاگرام به یکی از روشهای بازاریابی فوق مؤثر برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. بازاریابی پیامکی نیز به ،وان یک شیوه ساده برای دستیابی به مشتریان و دریافت بازدهی بالا، تأثیر بسیار زیادی دارد.
دشواری در جلب مشارکت
نحوه استفاده از بازاریابی پیامکی به این شکل است که مشاغل مورد نظر میتوانند از طریق یکی از ارائهدهندگان معتبر این سرویس، پنلهای پیامکی را بررسی و بعد از انجام تحقیقات لازم آنها را ،یداری کنند. سپس به کمک بانک شمارههای موجود در مجموعه مورد نظر، پیامک خود را به مشتریان فعلی و افرادی که ممکن است در آینده به مشتری تبدیل شوند، ارسال میکنند.
بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی
شاید اولین مزیتی که بازاریابی پیامکی دارد، عدم نیاز به اینترنت باشد. در چنین شرایطی مشاغل میتوانند در هر زم، و برای هر فردی با هر نوع تلفن همراهی، پیامک تبلیغاتی بفرستند. بنابراین نسبت به روشهای دیجیتال که تنها برای گوشیهای اندرویدی یا دارندگان گوشی آیفون قابل استفاده هستند، پیامک قابلیت ارسال به تمامی مدلهای گوشی فارغ از قابلیت اتصال آنها به اینترنت را دارد.
شما برای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی خود تنها به چند کاراکتر محدود هستید. بنابراین باید بد،د که در چنین فضایی کدام جملات بیشتر روی مخاطبین اثر خواهند داشت. اگر تصور میکنید که خیلی در این زمینه خلاق نیستید، شاید بد نباشد از یک کپیرایتر حرفهای کمک بگیرید تا بتواند نرخ تعامل شما را بالا ببرد.
عدم استفاده دوباره از محتوا
برای استفاده از این شیوه میتو،د به یک ارائهدهنده خدمات پیامکی انبوه معتبر مانند ایده پردازان مراجعه کنید و بعد از مشاوره رایگان درباره پنلهای مختلف، بسته مورد نیاز خود را ،یداری و از آن به سادگی استفاده کنید.
- مزایا و معایب بازاریابی پیامکی شامل چه مواردی میشوند؟
وقتی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی میکنیم، یکی از نکاتی که جلب توجه زیادی میکند، نرخ باز شدن بالای پیامک است که حتی اگر برای صاحب ،بوکار سودآوری نداشته باشد، میتواند در شناخته شدن نام برند او تأثیر فوقالعاده زیادی داشته باشد. پس اگر میخواهید مخاطبین هدف شما، با پیام تبلیغاتی برندتان درگیر شوند، میتو،د از پیامک برای وادار ، آنها به انجام این کار استفاده کنید.
در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، از دیگر فواید این شیوه میتو،م به قابلیت دسترسی سریع آن به مخاطبین اشاره کنیم. بسیاری از شیوههای تبلیغاتی مثل بیلبوردها یا نمایشگاههای تبلیغاتی به صورتی برنامهریزی میشوند که بازدهی آنها در طول،مدت سنجیده شود. اما از آنجایی که پیامک در ،ری از ث،ه به مخاطبین ارسال میشود، نتایج ملموستر و سریعتری را به دنبال دارد.
مزایای بازاریابی پیامکی به قدری زیاد هستند که این شیوه را به یک روش محبوب بازاریابی نسبت به بسیاری از اشکال تبلیغاتی از جمله بازاریابی سنتی تبدیل کرده است. در ادامه به شما نشان میدهیم که بازاریابی پیامکی چه مزایایی برای ،بوکارها دارد.
بدون نیاز به اینترنت
از دیگر مزایای بازاریابی پیامکی میتو،م به مقرونبهصرفه بودن آن اشاره کنیم. این شیوه در مقایسه با بسیاری از روشهای تبلیغاتی دیگر هزینه زیادی ندارد. خصوصاً اینکه هزینه آن به ازای هر پیامک دریافتی مح،ه میشود. به عبارتی اگر به هر دلیلی مانند خاموش بودن خط مورد نظر، پیامک ارسالی شما به دست مخاطب هدف نرسد، هزینه آن برای شما مح،ه نخواهد شد.
از پیامکهای انبوه میتوان برای اطلاعرس، به مردم نسبت به تولید محصولات جدید، ترغیب مردم به ،ید یک محصول یا خدمات خاص، ایجاد فرمهای نظرسنجی، یادآوری پرداخت ا،اط، یادآوری شرکت در یک رویداد خاص یا اطلاعرس، در زمینه قرارهای ملاقات مانند ویزیت پزشک استفاده کرد.
مزیت بازاریابی پیامکی نسبت به سایر شیوههای بازاریابی این است که نرخ پاسخگویی به آن با،ت، زیرا آمارها نشان میدهند که بیش از ۹۰ درصد پیامکهای دریافتی توسط افراد ظرف ۲۰ دقیقه اول خوانده میشوند. از طرفی ۷۰ درصد از مشاغل معتقد هستند که این شیوه، روشی عالی برای جلب توجه افراد و رونق ،بوکارها محسوب میشود. در بازاریابی پیامکی مشاغل مختلف از پیام کوتاه (SMS) برای ارسال تبلیغات به مشتریان، ارسال نظرسنجی، پیامکهای اطلاعرس،، پیامکهای تبریک، پرداخت ا،اط و تنظیم قرارهای ملاقات استفاده میکنند.
پیامکها بر خلاف بسیاری از شیوههای بازاریابی کاملاً شخصی هستند و تنها به دست مخاطب هدف خواهند رسید. این مزیت کاربردی را نیز میتوان در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی قرار داد.
البته سرعت بازاریابی پیامکی از جهات مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال بر خلاف بازاریابی رسانههای اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی هیچ نیازی به ایجاد محتوای تصویری مطابق با محتوای متنی تبلیغات خود ندارید. به همین دلیل مخاطب خیلی سریع به بررسی پیامک خواهد پرداخت. از سوی دیگر پیامکها محدودیت کاراکتری پایینی دارند. به همین دلیل نیازی نیست که برای نوشتن آنها زمان و سرمایه زیادی اختصاص دهید. این نیز در جایگاه خود به ارسال سریع و آسان پیامکهای بازاریابی کمک زیادی میکند.
نمیتوان گفت که نرخ باز شدن پیامکها با،ت، اما نرخ پاسخگویی آن کم است. به نسبت هر چه یک پیام تبلیغاتی بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم در جلب توجه و جذب مخاطب هم مؤثر عمل خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ پاسخ به پیامکهای بازاریابی مشاغل مختلف حدود ۴۵ درصد ی،ی چیزی نزدیک به نصف گزارش شده است. این آمار میتواند بسیار شگفتانگیز باشد و در صورت استفاده درست بازدهی و سوددهی زیادی را به دنبال داشته باشد.
در بالا گفتیم که پتانسیل تعامل افراد با پیامکی که ارسال میکنید، میتواند زیاد باشد. اما در همانجا هم شرطی برای این حالت تعیین کردیم و آن هم زم، بود که به خوبی بد،د چه چیزی روی مخاطب شما تأثیر دارد. شما باید کلمات متن پیامک خود را طوری انتخاب کنید که مخاطب تشویق به انجام ع،العمل شود. شما باید ارزش واقعی پیام خود را درک کنید و خود را در نگاه مشتریان معتبر جلوه دهید.
مزایای بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی چیست و چگونه کار میکند؟
بازاریابی پیامکی به همان ارسال پیام کوتاه گفته میشود که در سطح انبوه و به صورت هدفمند میتواند به رونق یک تجارت خاص کمک کند.
- بازاریابی پیامکی چگونه کار میکند؟
اگر مخاطب احساس کند که در اولویت اول شما قرار دارد، حتماً نسبت به انجام مشارکت ترغیب خواهد شد. البته بد نیست روی این نکته هم تأکید کنیم که میتو،د از کلمات جادویی روی مخاطب مثل «رایگان»، «تخفیف»، «پولساز»، «تضمینی» و دیگر موارد مشابه استفاده کنید تا بتو،د در جلب رضایت مخاطب موفق عمل کنید. پس از قدرت برخی کلمات غافل نشوید.
جمعبندی
- بازاریابی پیامکی راهی عالی برای تبلیغ کالاها و خدمات شرکتهای گوناگون است.
- در اینجا به معرفی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی پرداختیم که میتو،د به کمک آنها بهترین انتخاب را برای ،ید پنلهای پیامکی و استفاده از پیامک انبوه داشته باشید.
- فراموش نکنید که درک کامل این شیوه تنها در صورتی امکانپذیر است که شما با چشم باز مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی کنید.
- از مزایای بازاریابی پیامکی میتو،م به نرخ دسترسی سریع، نرخ تعامل بالا، مقرونبهصرفه بودن و عدم نیاز به اینترنت را نام ببریم.
- از معایب بازاریابی پیامکی میتو،م به عدم استفاده مکرر از یک محتوا، دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود اشاره کنیم.
- قبل از اینکه به فکر استفاده از این شیوه باشید بهتر است به خوبی مفاهیم ارائه شده در مقاله را بررسی کنید و سپس کاری را انجام دهید که فکر میکنید بهترین سوددهی را برای ،بوکار شما دارد.
پرسشهای پرتکرار
- بازاریابی پیامکی چیست؟
در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، ،ت به بررسی معایب این شیوه میرسد. هر روش تبلیغاتی را که در نظر بگیرید، میتواند در کنار فوایدی که دارد، چالشهایی را نیز به همراه داشته باشد که اگر خوب مدیریت نشوند. آنها میتوانند منابع اختصاصی و سرمایهگذاریهای ما را هدر بدهند. در ادامه به معرفی این معایب میپردازیم.
فضای تبلیغاتی محدود
یکی از بزرگترین معایب بازاریابی پیامکی این است که نمیتوان در آن از محتواهای صوتی و تصویری برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد. بنابراین بدون اینکه بتو،د این شیوه را دور بزنید، باید مانند سایرین تنها در قالب یک فرم کوتاه پیامکی نظر مخاطب را جذب و ترغیب به مشارکت کنید. البته این حالت در آن واحد میتواند نقطه قوتی نیز محسوب شود، زیرا نیازی به وارد شدن شما به جزئیات و صرف وقت و زمان زیادی ندارد.
شما با انجام برخی روشهای بازاریابی میتو،د بارها از آن استفاده کنید. برای مثال تبلیغات چاپی یا تلویزیونی معمولاً بارها قابلیت استفاده دوباره دارند. این در حالی است که محتوای بازاریابی پیامکی تنها یک بار برای استفاده جذاب خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با بازاریابی پیامکی حتی در سطح گسترده و میلیونی هم قابل مقایسه نیست.
در ۹۸ درصد از مواقع پیامکهای بازاریابی باز و خوانده میشوند. حالا جالب است که مقایسهای از پیامکهای متنی با ایمیلهای بازاریابی داشته باشیم به گونهای که نرخ باز شدن ایمیلهای بازاریابی تنها ۲۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که حداقل در کشور ما تعداد بسیار محدودی از افراد به ایمیل دسترسی دارند و یا به صورت مداوم از آن استفاده میکنند.
نرخ تعامل و جوابدهی بالا
پیامک یک راه ارتباطی مؤثر و مستقیم با مشتری محسوب میشود. اساماسها نرخ باز شدن بالایی دارند، به همین علت هم بیشتر از سایر روشها در جلب توجه مخاطبین تأثیرگذار هستند. اما به شرطی که استراتژی درست در این زمینه ایجاد شود تا محتوای پیامک و زمان ارسال آن در مخاطبین احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. قبل از اینکه در مورد استفاده ، یا ن، از این شیوه بازاریابی تصمیم قطعی بگیرید، بهتر است با مزایا و معایب بازاریابی پیامکی آشنا شوید.
اما راه حل رفع این چالش این است که از آن درست و به موقع استفاده کنید و محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که روی مخاطب تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. به همین دلیل این شیوه را هم میتوان به ،وان مکمل سایر روشهای بازاریابی در نظر گرفت.
تعداد محدود کاراکترها
امتیاز به این مطلب
منبع: https://sms.ir/advantages-disadvantages-sms-marketing/
قصد دارید از پنلهای پیامکی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید؟ پس حتماً باید قبل از هر چیزی درباره مزایا و معایب بازاریابی پیامکی اطلاعات کافی را به دست آورید تا با یک انتظار واقعبینانه پنلهای پیامکی مختص به ،بوکار خود را ،یداری کنید. اگرچه پیامرسانهای محبوب زیادی مثل واتساپ روی کار آمدهاند، اما هنوز هم بازاریابی پیامکی یک استراتژی قدرتمند برای رشد ،بوکارها محسوب میشود. این روش رایج ارتباطی سالهاست که مورد استفاده مشاغل قرار گرفته است و با پیشرفت روشهای استفاده از آن، اصلاً جای تعجب نیست که چرا تا این حد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در حال حاضر قصد داریم در مورد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی صحبت کنیم که به شما در تصمیمگیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن کمک میکند.
نرخ باز شدن بالا
به همین دلیل پیامکها یک فناوری ساده و ارزان اما کارآمد هستند که میتوانند به شما کمک کنند که در هزینههای بازاریابی خود صرفهجویی کنید. برای ،بوکارهایی که واقعاً برای بازاریابی پیامکی خود یک برنامه منظم و حرفهای میچینند، این شیوه میتواند به ،وان یک سرمایهگذاری ارزشمند مورد استفاده قرار بگیرد.
روش شخصیسازی شده