باشگاه مشتریان عمدتاً به دو نوع باز و بسته ت،یم میشود. باشگاه مشتریان بسته تنها مختص به مشتریان وفادار است و برای اضافه شدن مشتری دیگری به آن، لازم است به سطح مشخصی از ،ید یا فعالیت برسند تا به این لیست اضافه شوند. در باشگاه مشتریان بسته هر نوع مشتری اعم از موقت یا بلندمدت همگی عضو آن میشوند. در هر کدام از این باشگاهها ،بوکار با توجه به خدماتی که عرضه میکند و سیاستهای بازاریابی که اتخاذ کرده برنامههای متفاوتی را ترتیب داده و اعمال میکند:
۱. برنامه باشگاه مشتریان امتیازی
در این ،مت از مقاله چند نمونه باشگاه مشتریان موفق که ،بوکارهای سراسر دنیا از آن استفاده میکنند را آوردهایم. هر چه بیشتر با نمونههای موفق آشنا شوید، خلاقیت بیشتری برای چیدن برنامه باشگاه خودتان میتو،د تدوین کنید.
۱. باشگاه مشتریان لگو
استاربا، برای افرادی که به صورت اینترنتی از فضای خاصی که استاربا، برای آنان در نظر گرفته، ،ید میکنند امتیاز ویژهای قائل میشود. این برند به مشتریان با توجه به اطلاعات شخصیشان هدایایی شخصی سازی شده که مورد توجه آنان قرار بگیرد را هدیه میدهد. اقدامی که در سودآوری و افزایش مشتریهای آن تأثیر دارد.
۳. باشگاه مشتریان ویتام،
شما میتو،د چندین نمونه از برنامههای باشگاه را با هم ،یب کنید و با توجه به راهکاری که بیشترین بازدهی را دارد، از آنها استفاده کنید.
نمونههای باشگاه مشتریان موفق
در این برنامه، باشگاه با توجه به میزان ،ید و استفاده مشتریان به آنها امتیاز میدهد و متن، با امتیاز او از خدمات مختلفی مانند تخفیف یا شرکت در قرعهکشی بهرهمند میشود.
۲. برنامه باشگاه مشتریان ترتیبی
در این نمونه برنامه، شما در ازای ،ید مشتری، یک ارزش م،وی نیز برای آن در نظر میگیرید. برای مثال ممکن است دیده باشید که در ازای ،ید در بازارچههای خیریه مقداری از سود آن صرف اه، خیریه میشود. یا ،بوکاری که با فروش محصولات دستساز ،ن روستایی درصدی از سود را برای توانمندی آن روستا هزینه میکند.
۶. برنامه باشگاه مشتریان بازی
بازی نیز از سرگرمیهایی است که همه افراد در هر سنی به آن علاقه دارند. شما با ارائه یک بازی برای مشتریان میتو،د متن، با امتیازی که ،ب میکنند خدماتی به آنها عرضه کنید.
۷. برنامه باشگاه مشتریان ،یبی
شرکتهای بسیاری مانند فول، واگن داشتن باشگاه مشتریان را از عوامل موفقیت و محبوبیت برشمردهاند.
- چگونه میتوان به تدوین یک برنامه مؤثر و پربازده برای باشگاه مشتریان اقدام کرد؟
به همان دلیلی که حفظ مشتریان پر و پا قرص و افزودن آنها اهمیت دارد، باشگاه مشتریان نیز مهم است. در باشگاه مشتریان شما اطلاعات مشتری را از قبیل آدرس، شماره تلفن، سن، ،ت و شغل را خواهید داشت. این ویژگیها بسته به خدماتی که ارائه میدهید میتواند متفاوت باشد. اگر فروشگاه لباس دارید، سن و ،ت و اگر دفتر بیمه دارید شغل و نوع ماشین میتوانند اطلاعات کاربردی به حساب بیایند. این اطلاعات در کنار سابقه ،ید مشتریان، اطلاعات ارزشمندی را به شما میدهد و به کمک آن میتو،د نیاز و سلیقه مشتری را پیدا کنید.