به ارتباط بین شعار تبلیغاتی و پیام کمپین خود، بسیار دقت کنید. این دو فاکتور باید در یک مفهوم و در یک راستا باشند.
شعار تبلیغاتی ابزاری برای تعامل است، اما نمیتوان آن را بدون هیچ اصول و قواعدی نوشت. از شعار شما باید به ،وان روشی برای نمایش و تبلیغ پیام کمپین و هدفتان از شرکت در انتخابات استفاده شود. به همین دلیل است که وقتی شعار خود را مینویسید، مهم است که به موارد زیر فکر کنید:
- با استراتژی شروع کنید: شعار انتخاباتی باید کاملاً در استراتژی کلی وعدههای شما جای بگیرد. یک شعار فقط به اندازه استراتژی تبلیغاتیای که پشت آن وجود دارد تاثیرگذار است. اگر خلاقانه باشد، اما مربوط به اه،تان نباشد، مسکوت خواهد ماند و اثری بر روی شنونده و راه دهندگان نخواهد گذاشت.
- واقعبینانه انتخاب کنید: اگر شعاری را انتخاب کنید که در آینده نتو،د آن را انجام دهید، به مخاطبان خود دروغ گفتهاید. این کار اعتماد را از بین میبرد. برای مثال اگر بگویید «رفاه مالی، پایان گر،» اما در اصل بد،د که این شعار و وعده تا چند سال دیگر هم محقق نمیشود، پس در اصل شعاری غیرواقعی را در نظر گرفتهاید. دقت کنید که شعار باید بر اساس توانمندیهایی شما انتخاب شود.
- شعار باید کوتاه، ارجینال و خلاقانه باشد: چنین شعاری نباید بیشتر از ده کلمه باشد. به این دلیل که در یاد مردم نمیمانند. از طرفی اگر از جملات یا شعارهایی که قبلا به کار رفته استفاده کنید هیچ فایدهای نخواهد داشت. بسیاری از شرکت کنندگان در انتخابات قبلا آن را شنیدهاند. همچنین به دلیل اینکه این شعار را کپی کردید اعتماد آن را هم از دست میدهید. مثلا شعار «تا یک سال آینده هیچ تورمی در کشور نخواهیم داشت» بیش از حد طول، و ساده است.
جمعبندی …
انتخاب یک شعار تبلیغاتی شورای شهر با مفهوم، میتواند هدف شما برای شرکت در انتخابات را به خوبی نشان دهد. شما میتو،د با یک جمله، تمام حرفتان را به گوش مخاطب برس،د. یا با بیان یک هدف خلاقانه، مخاطب را جذب کنید. شعارهای جذاب و دارای فاکتورهایی مثل غافلگیری، بیشتر در ذهن مخاطبین میمانند.
چگونه به یک شعار انتخاباتی من، برسیم؟
در حالی که پیام تبلیغات کمپین انتخاباتی شما شعار انتخاباتی شما نیست، اما دقت داشته باشید که این کلمات باید بهم مرتبط باشد. شعار مبارزات انتخاباتی شما اساساً پیام کمپین است که پیغامی را که میخواهید به مردم منتقل کنید تکرار میکند. به ،وان نامزد میتو،د ایده خوبی برای یک شعار داشته باشید، اما فقط در صورتی این شعار کارایی دارد که به پیامهای تبلیغاتی اصلی شما ارتباط پیدا کند.
هر انتخاباتی در هر سطحی نیاز به تبلیغاتی من، و طبق خواستهی رای دهندگان دارد. انتخابات شورای شهر که چندین سال است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود برای مردم شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین نامزدهایی که قصد حضور در شورای شهر را دارند باید کمپین و شعار انتخاباتی مرتبط با هدف خود را تبلیغ کنند.
همین ابتدا بهتر است تاکید کنیم که انتخاب شعار تبلیغاتی نباید بدون دلیل و استراتژی باشد. یکی از بزرگترین اشتباهات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، همین است. آنها یا تیمشان تصور دارند که جملات زیبا اما بدون هدف ، میتوانند گزینه من،ی باشند. یا عدهای با وام گرفتن از ضرب المثلها یا دیالوگهای معروف در فیلمها و موزیکها، قصد دارند صرفا جلب توجه کنند. پیام خلاصه شده در شعار انتخاباتی شما، باید بیانگر برنامهی فعالیت شما پس از پیروزی باشد.
در سالهای اخیر عمدهی توجه نامزدهای هر رقابت سیاسی، برگزیدن موثرترین شعار انتخاباتی برای کمپین خود بوده است. تاثیری که این چند کلمهی کوتاه در روند نتیجهی رویداد انتخابات دارد شگفتانگیز است. اغلب مردم تا سالها بعد از انتخابات و حتی اگر کاندیدای مورد نظر پیروز نشود، او را با شعاری که تبلیغ کرده بود میشناسند. به همین دلیل برای اینکه با تعدادی از این شعارها که منجر به پیروزی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ایران شد آشنا شوید، در ادامه نمونههایی از آنها را مطالعه میکنیم:
- ابوالحسن بنیصدر: م،ع عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
- محمدعلی رجایی: بدون شعار اما مشهور به سادهزیستی
- آیت الله سید علی خامنهای: حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر ، دعوت میکند و هدایت ذهن مردم را بر عهده میگیرد.
- اکبر هاشمی رفسنج،: همه با هم کار برای سازندگی ایران (توسعه اقتصادی)
- سید محمد خاتمی: فردای بهتر برای ایران اسلامی (توسعه سیاسی)
- محمود احمدینژاد: پول نفت باید سر سفرده مردم بیاید، مردی از جنس مردم (عدالت و سادهزیستی)
- حسن روح،: ،ت تدبیر و امید ( توسعه اقتصادی – دیپلماسی)
چند نمونه از شعارهای انتخاباتی ریاست جمهوری
امتیاز به این مطلب
[کل: ۶۴ میانگین: ۳.۲]