قاعدتا هر نوع ،بوکاری باید بیزینس مدل خاصی را طراحی و تدوین کند. بر این اساس، مدلهای ،بوکار متنوعی وجود دارد. هر کدام از این مدلها در نحوه ارتباط با مشتری، میزان فروش و ،ب درآمد و مابقی جزئیات متفاوت هستند. برخی از انواع بیزینس مدلهای کاربردی عبارتند از:
- مدل تولیدکننده: بیزینس مدلی که تولیدکنندگان از مواد اولیه محصولاتی را تولید میکنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش میرسانند.
- مدل توزیعکننده: این بیزینس مدل برای تعریف اتصال و ارتباط تولیدکننده به ،یدار (عموم مردم یا ،دهفروشان) است.
- مدل ،دهفروشی: مربوط به بیزینسهایی است که محصولاتی را ،یداری و عرضه میکنند. (مانند آمازون و والمارت)
- مدل اعطای حق امتیاز: زم، که یک برند موفق دستورالعمل راهاندازی ،بوکار خود را به ازای مبلغی میفروشد.
- مدل آجر و ملات: بیزینس مدلی که برای مشاغل سنتی کاربرد دارد. در این مدل، فروشنده با ،یدار بهطور فیزیکی در دفتر یا فروشگاهی ارتباط دارد.
- مدل تجارت الکترونیک: تمرکز این مدل بر فروش محصولات بهصورت الکترونیک است. بنابراین آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از پرسشهای سادهای مانند اینکه چگونه لینک اینستاگرام خود را برای دیگران بفرستیم در ترسیم این مدل اهمیت دارد.
- مدل آجر و کلیک: بیزینس مدلی که ،یب دو مورد فوق بوده و مخصوص شرکتهایی است که هم فروش حضوری و هم آنلاین دارند.
- مدل نیکل و دیم: برای عرضه محصولات بسیار مقرونبهصرفه بهکار میرود و تاکید این بیزینس مدل بر کاهش هزینهها و ارائه محصولات با کمترین قیمت نسبت به رقباست.
بیزینس مدل و بیزینس پلن هر دو اجزای استراتژی کلی ،بوکار شما هستند؛ اما بین این دو تفاوتهای کلیدی وجود دارد. یک مدل ،بوکار یا بیزینس مدل فرضیه شما را در مورد اینکه چگونه ،بوکارتان درآمد ایجاد میکند و به سودآوری میرسد، ارائه میکند و شامل یک نمای کلی از آنچه ارائه میدهید و ،ی که هستید، خواهد بود. اما بیزینس پلن در سطحی پایینتر قرار میگیرد. این مدل نشان میدهد که چگونه باید مدل ،بوکار را اجرا کنید. بیزینس پلن شامل ویژگیهایی مانند روشهای عملیاتی، تجربه و ساختار تیم مدیریت، نقاط عطفی که باید در یک ج، زم، مشخص به آنها رسید و پیشبینیهای جامع مالی است.
در شروع یک ،بوکار مزیت رقابتی شما ممکن است به سادگی استفاده از یک وب سرویس باشد. به یاد داشته باشید که ارزشها به مرور زمان با شناخت هر چه بیشتر مشتری خلق میشوند و توسعه مییایند.
طراحی بیزینس پلن باتوجهبه مدل ،ب و کار
علاوهبر موارد فوق، مدلهای دیگری مانند مدل اشتراکی، مدل تبلیغاتی، مدل بازارهای آنلاین، دراپشیپینگ، منبعیابی گروهی، دسترسی بالا، دسترسی اندک و فریمیوم از جمله بیزینس مدلهای پرطرفدار و کاربردی هستند.
چگونه بهترین بیزینس مدل را انتخاب کنیم؟
امتیاز دهید