قوانین و مقررات تبلیغات انتخابات مجلس 1402 + قوانین ارسال پیامک تبلیغاتی انتخابات

با استناد به ماده 47، نامزدهای انتخابات مجلس می‌توانند در چارچوب قو،ن گفته شده، به صورت مش، با نامزدهای دیگر تبلیغات کنند. همچنین براساس ماده 42، نامزدهای انتخابات درصورتی می‌توانند از اعلام حمایت گروه‌ها، احزاب و اقشار استفاده کنند که آن گروه، حزب و قشر قبلا حمایت خود را از آن کاندیدا اعلام کرده باشد.

به صورت کلی و خلاصه متن قانون تبلیغات انتخابات مجلس و همچنین قو،ن تبلیغات در انتخابات شامل موارد زیر است:

  1. قو،ن مربوط به ستادهای انتخاباتی
  2. مقررات نحوه اجرای تبلیغات انتخابات
  3. قو،ن تبلیغات در ارگان‌های ،تی و نشریات
  4. قو،ن مربوط به رقبا و سایر نامزدهای انتخاباتی
  5. مقررات مربوط به شهرداری‌ها و بخشداری‌ها

مقررات نحوه تبلیغات انتخابات

در ادامه مطلب قصد داریم به استناد متن قو،ن و مقرراتی که توسط شورای نگهبان و دیگر سازمان‌های نظارتی ذیصلاح وضع شده‌اند، به اختصار شرح دهیم.

قو،ن مربوط به ستادهای انتخاباتی

در این مقاله به قو،ن تبلیغات انتخابات مجلس 1402 پرداختیم. امیدوارم مردم، نامزدهای انتخابات و احزاب و اقشار در چارچوب این قو،ن تبلیغات خود را انجام دهند. اگر هم به دنبال بهترین روش تبلیغات برای انتخابات پیش‌رو هستید، بسته‌های پیامکی برای تبلیغ کاندیدا را از دست ندهید. با ارسال اس‌ام‌اس تبلیغاتی از ملی پیامک، نه تنها روشی ارزان و پربازده را برای تبلیغات انتخاب می‌کنید، بلکه می‌تو،د با پیروی از قو،ن به بهترین نحو حامیان خود را برای نمایندگی مجلس پیدا کنید. چنانچه برای انتخاب بسته‌های پیامکی مخصوص انتخابات سوال و ابهامی دارید، با کارشناسان ما در بخش پشتیب، به شماره 02163404 تماس بگیرید.


منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/laws-and-regulations-of-parliamentary-election-campaigns/

بر اساس ماده 63 قانون تبلیغات که در سایت شورای نگهبان آمده است، ستادهای انتخاباتی باید تنها در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها دایر شوند. در شهرهای بزرگ هم در هر منطقه شهرداری یک محل به ،وان ستاد انتخاباتی مشخص می‌شود.

حتما می‌د،د که یکی از مهم‌ترین قو،ن و مقررات تبلیغات انتخابات در زمان مجاز است. شاید بپرسید زمان مجاز برای تبلیغات انتخابات 1402 از چه تاریخی تا چه تاریخی است؟! این زمان از 3 تا 9 اسفند است که در مقاله مدت زمان تبلیغات انتخابات مجلس 1402 به صورت مفصل به آن پرداختیم.

بسیاری از شهروندان در هنگام انتخابات فقط به این فکر می‌کنند که به کدام نامزد انتخاباتی رای دهند. برخی دیگر به چیزهای بیشتری مانند قو،ن تبلیغات انتخابات هم فکر می‌کنند و دوست دارند دراین‌باره بیشتر بدانند. اگر شما هم از آن دسته شهروندان و یا نامزدهای انتخاباتی هستید که مقررات مربوط به تبلیغات برایشان مهم است، در این مطلب با ما همراه باشید.

قو،ن تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی

مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند. همچنین انتشار مطالبی با موضوع انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین برخلاف واقع ممنوع است.در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات است. در صورتی که آن نشریه منتشر نشود، مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال کند و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود. انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر کند.

به طور کلی قو،ن مربوط به ستادهای انتخاباتی شامل موارد زیر است:

  1. ستادهای انتخاباتی تنها در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها دایر شوند. (ماده 63 قانون تبلیغات)
  2. در شهرهای بزرگ، در هر منطقه شهرداری، یک محل برای ستاد انتخاباتی انتخاب شود. (ماده 63 قانون تبلیغات)
  3. تشکیل ستاد بدون مجوز فرمانداری یا بخشداری ممنوع است. (تبصره 2)
  4. نصب بلندگو فقط در محل ستادها و سخنر،‌ها مجاز است.
  5. نصب تابلو که نشان‌دهنده آدرس ستاد انتخاباتی است، بلامانع است. (ماده 43 قانون تبلیغات)

مقررات نحوه تبلیغات انتخابات

بر اساس ماده 58 نیز، هیچ ، حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را پاره، معدم و مخدوش کند. البته این آگهی‌ها هم باید در زمان مقرر و در محل‌هایی که شهرداری برای تبلیغات تعیین کرده باشند، نصب شوند. توجه کنید که متخلفان در نگاه قانون مجرم هستند.

دقت کنید که بر اساس ماده 59، هر نوع تبلیغات از درگاه‌های ،تی و رسمی مانند صداوسیما، خطبه‌های نماز جمعه، و،خانه‌ها و ادارات ،تی و به‌طور کلی هرجایی که از بودجه عمومی، حتی به میزان کم، استفاده می‌شود، ممنوع است. همچنین اگر از وسایل و امکانات این مراکز استفاده شود نیز، جرم است و با آن برخورد می‌شود.

براساس ماده 43، نصب هرگونه تابلو که نشان دهنده مکان ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها باشد، بلامانع است.

ماده 61 ـ ،باندن آگهی و ع، روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، مدارس، تابلوهای نصب شده در معابر عمومی و غیره ممنوع است. الصاق آگهی روی تابلوهای بخش خصوصی در صورتی که مالک رضایت داشته باشد مانعی ندارد. درصورت رعایت ن، این قو،ن نیروی انتظامی، بخشداری و فرمانداری باید وارد عمل شوند و با متخلفین برخورد کنند.

قو،ن تبلیغات در ارگان‌های ،تی و نشریات

اگر به دنبال انواع تبلیغات انتخاباتی برای تبلیغ کاندیدا هستید، مقاله «روش های تبلیغات انتخاباتی و اصول آن» را بخو،د.

مقررات مربوط به شهرداری‌ها و بخشداری‌ها

نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها، و،خانه‌ها، ادارات و نهادها ،تی حق تبلیغ برای نـامـزدهای انتخـاباتـی را حتی بـه صورت آگهی ندارند.

راهکار استفاده از پنل اس ام اس در انتخابات شورای شهر و روستاحتما بخو،د: راهکار استفاده از پنل اس ام اس در انتخابات شورای شهر و روستا

قو،ن تبلیغات در ارگان‌های ،تی و نشریات

قو،ن مربوط به رقبا و دیگر نامزدها

از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه برای تبلیغ کاندیداها به کمک پنل پیامکی انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم صفحه قو،ن و مقررات ملی پیامک را بخو،د. اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه و فقط درباره قو،ن ارسال پیامک برای تبلیغات انتخابات بنویسیم، شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. زمان مجاز ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی از ساعت 8 صبح الی 22 شب می‌باشد.
  2. ارسال اس ام اس به لیست سیاه مخابرات غیرمجاز و ممنوع است.
  3. ارسال پیامک تبلیغ نماینده مجلس از خطوط خدماتی ممنوع و غیرمجاز است.
  4. ارسال پیام صوتی با صوت کاندیدا مجاز است.
  5. به استناد قانون سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات و رادیویی استفاده از عبارت «لغو11» در انتهای پیامک ا،امی است.

تبلیغات قانون‌مند انتخابات با ملی پیامک

همچنین نـصب و استفـاده از بلـندگو فقط در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنر، آن‌ها مـجاز اسـت. استفـاده از بـلنـدگو در خارج از محیط سخنر، و ستاد تبـلیغاتی ممنوع است.

بر اساس ماده 52 و 53، شهرداری‌ها باید امکانات و مکان من،ی را برای ،باندن ع، و یا ارائه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس ایجاد کنند. همچنین فرمانداری و بخش‌داری باید از طریق نیروی انتظامی، شهرداری و سایر مراجع محلی آثار تبلیغاتی که در محل‌های ممنوع نصب شده‌اند، را امحا کنند.

تبصره2- تشکیل ستاد انتخاباتی بدون اعلام نش، و نام مسئول به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است.

بر اساس ماده 57، استفاده از انواع روش‌های محیطی تبلیغات مانند پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی و کاروان‌‍های تبلیغاتی و بلند،ای سیار خارج از محیط سخنر، ممنوع است. البته پخش ع، برای تراکت، زندگی‌نامه، جزوه و همچنین سخنر، و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان از این قاعده مستثنی است. ،، که از متن قانون پیروی نکنند به سه تا سی روز زندان محکوم خواهند شد.

ماده 65 ـ داوطلبـان نمـایندگـی و طرفـداران آنـان بـه هیچ وجه مجاز بـه تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند. هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

مـاده 51 ـ نـامزدهـای نـمایندگی انتخابات مجلس باید طرفداران خـود را توجیه کنند تا از پاره ، یا محو آثـار تبـلیغاتی سایر نامـزدها خـودداری و برعلـیه دیگر نـامزدهای انتـخابـاتی به هیچ طریقی تبلیغ ننمایند.

براساس ماده 41 قو،ن تبلغات انتخابات، اگر نامزدهای انتخاباتی بخواهند در آثار تبلیغاتی از اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید خود استفاده کنند، لازم است اولا اعلام نظر شخصیـت‌ها بـدون ذکر ،وان و مسئولیت باشد. ث،اً مدرک کتبی امضا شده آن شخص، تسلیم هیأت اجرائی شده باشد. همچنین براساس ماده 60، اعضای هیأت‌های اجرائی و نـظارت بر انتـخابات حق تبلیغ یا ضد تبلیغ برای هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را ندارند.

مقررات تبلیغات انتخابات مربوط به شهرداری‌ها و بخشداری‌ها

قو،ن پیامکی تبلیغاتی انتخابات چیست؟