کمپینهای موفق بدون هزینه اضافی به مدت طول، در فضای مجازی دیده میشوند و نام برند را به یاد مخاطبان میآورند. هدف اصلی از بازاریابی پارتیز،، افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، و تشویق مشتریان قدیمی به ،ید مجدد است.
انواع بازاریابی چریکی یا پارتیز، + بررسی 5 روش پرطرفدار
برای اینکه در دنیای تبلیغات مخاطبان را به طور بهیادماندنی سورپرایز کنید، مانند یک چریک کارکشته به میدان بروید! گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی، نوعی تاکتیک تبلیغاتی است که با روشهای خلاقانه و نامتعارف، محصول یا خدماتی را معرفی میکند. در جنگهای چریکی نیز بهجای شیوههای مرسوم جنگی، از غافلگیری و سردرگمی دشمن با شبیخون، ،ابکاری و استتار استفاده می،د. در این مطلب به بررسی اصول تبلیغات پارتیز،، مزایا و معایب، انواع و نمونههای موفق این نوع تبلیغات میپردازیم.
گوریلا مارکتینگ چیست؟ شورشی علیه تبلیغات تکراری!
برای وایرال شدن هدیه بدهید، ویدئوهای سرگرمکننده، مسابقه یا ایونت طراحی کنید، یا با نمونه متن پیامکی تاثیرگذار، متنی متفاوت برای تبلیغات داشته باشید یا با بلاگرها و اینفلوئنسرها همکاری کنید. مدرسان شریف که دورهای تکه کلام مردم شده بود، نمونهای ویروسی از گوریلا مارکتینگ در ایران است.
بازاریابی پارتیز، محیطی؛ روشی برای تحریک مردم به ،ید و استفاده از خدمات
یک فستفود تازهتأسیس در زمستان، برای معرفی ساندویچهای جدیدش، ایستگاه اتوبوس نزدیک به مغازهاش را با سیستم گرمایشی، شبیه یک ماکروویو کرد. فاصله ایستگاه تا مغازه کم بود و بوی غذا هم تا آنجا میرسید. او با تحریک حس بویایی و البته ایجاد لذت با گرما، مخاطب را وسوسه به ،ید غذا از مغازه خود میکرد. این برند با این ایده خلاقانه نسبت به رقبا متمایز شد چون مردم تجربه نشستن در ماکروویو را هرگز فراموش ن،د!
تبلیغات پارتیز،؛ بیشترین تأثیرگذاری با کمترین هزینه
شما میتو،د از طریق راهکاری مانند پنل اس ام اس تبلیغ خدمات یا محصولتان را برای جامعه هدف انجام دهید و نتیجه خوبی هم دریافت کنید. اما اگر خدمات یا محصولتان، پتانسیل غافلگیری مخاطب را دارد، به تبلیغات پارتیز، هم در کنار آن فکر کنید. مید،د مزایای بازاریابی چریکی یا پارتیز، چیست؟
جذب مخاطب در یک چشم بههمزدن با تبلیغات چریکی
در تبلیغات محیطی (Ambient Marketing)، معمولاً برندهای تازهتأسیس برای آگاهی از برند، در اماکن پرتردد، با زاویه دید و فضای من، با استفاده از المانهای غولپیکر یا متعدد، محرکهای حواس 5گانه، ایجاد سرگرمی، کنجکاوی و مشارکت، خود را به مردم معرفی میکنند. تلاش کنید تجربه جدیدی برای مخاطب بسازید؛ چون این نوع تبلیغات، پتانسیل ویروسی شدن را با ع، و استوری گرفتن یا معرفی دهانبهدهان دارند.
بازاریابی چریکی تجربی؛ بهترین راه برای تقویت برندینگ
برقراری تعامل با تبلیغات چریکی؛ مخاطب را بخشی از تبلیغات کنید
در نظر گرفتن احتمال ش،ت، اصلیترین ملاک در بازاریابی پارتیز، محسوب میشود. این نوع بازاریابی میتواند اثر ماندگار و ارزشمندی در ذهن مخاطبان بهجا بگذارد، اما در صورت عدم اجرای بهینه، عواقب ناخوشایندی بهدنبال خواهد داشت! علاوه بر این، احتمال دارد که شرایط غیرقابل پیشبینی برنامههای شما را با مشکل مواجه سازد و باعث اتلاف هزینه یا کاهش سودتان شود. به عبارت سادهتر، هیچگونه تضمینی برای موفقیت در این نوع بازاریابی وجود ندارد.
چریک میدان جنگ تبلیغات باشید
گوریلا مارکتینگ تجربی با روشهای وسوسهانگیز و خلاقانه، به مخاطب فرصت تجربه خدمات یا استفاده از محصولتان را میدهد تا از نزدیک با برند شما آشنا شوند! مثلاً کمپ، ikea، نمونههایی از مبلمان خود را در ایستگاههای اتوبوس قرار داد. شاید مردم در طول روز به فروشگاههای Ikea برای تست محصول مراجعه نکنند، اما هیچ، بدش نمیآید وقتی منتظر اتوبوس است، روی یک مبل یا صندلی راحت استراحت کند.
یک شب در خلوتی شهر، برند Coop’s Paints صحنه بالا را ساخت. تصور کنید صبح روز بعد مردم با دیدن این صحنه چقدر شوکه شدهاند! امکان نداشت ،ی از این ،مت رد شود و آن را نبیند و برای دیگری تعریف نکند. ویژگی اصلی رنگهای coops، ی،ی قدرت پوشانندگی آنها نیز کاملاً مشخص است. این برند با بهترین پنل پیامکی هم میتوانست تبلیغ کند، اما با استفاده از پتانسیل غافلگیری، از این روش استفاده کرد.
کمپ، فول، برای رونمایی از محصولات زیستمحیطیاش، در کنار پلهبرقی مترو، یک پیانو پله تعاملی ساخت و با انگیزه نواختن، مردم را به استفاده از پلههای معمولی تشویق کرد. در این کمپین، فول،واگن بهسرعت شناخته نشد؛ اما چون مردم بخشی از کار بودند، هرگز آن را فراموش ن،د. این طرح در فضای مجازی میلیونها بازخورد گرفت و نام فول، را بیشتر از قبل درخشان کرد.
خودنمایی و آگاهی از برند با تبلیغات پارتیز،
در دنیا هزاران برند لاک وجود دارد که شما تعداد کمی را میشناسید. کار یک برند جدید در بازار رقابتی، برای آگاهیرس، از خود بسیار سخت است. اما فرض کنید در حال پیادهروی هستید که یک لاک غولپیکر، جلوی رویتان به زمین میریزد! این برند وقتی انتظارش را نداشتهاید، به شیوهای خلاقانه، با تبلیغات چریکی محیطی خود را به شما معرفی کرده است. آیا ممکن است با چنین کار بامزهای این برند را فراموش کنید؟!
با گوریلا مارکتینگ نسبت به رقبا متمایز دیده شوید
بازاریابی پارتیز، نوع از تبلیغات است که اجرای آن نیاز به سرمایه بالا ندارد و بهجای آن نیازمند انرژی، زمان، خلاقیت، و دانش متقاضی میباشد. این کمپینها به خاطر غافلگیرکننده بودنشان بیشتر از دیگر انواع تبلیغات در یاد مخاطبان باقی میمانند. در ادامه ۸ ویژگی مهم و تاثیرگذار در بازاریابی چریکی را معرفی کرده ایم.
- بسیار کمهزینه است و با کمترین بودجه، بالاترین سودآوری را دارد.
- در این روش سرمایه شما ابتکار، خلاقیت، نوآوری، تخیل و انرژیتان است.
- باید مخاطب عام را حین روزمرگی طوری غافلگیر کند تا نتواند آن را نادیده بگیرد.
- توهینآمیز نباشد و متن، با اخلاق و فرهنگ مخاطب طراحی شود.
- باتوجهبه چرخه عمر محصول؛ بهموقع تبلیغات پارتیز، را اجرا و بهموقع متوقف کنید.
- تجربه هیجانات مختلف و تعامل را به مخاطب بدهید.
- در چارچوب قو،ن و مقررات باشد و آسیب فیزیکی یا رو، وارد نکند.
- اغلب مردم را به مبلغ خود تبدیل میکند و تبلیغات ثانویه دهانبهدهان دارد.
معایب گوریلا مارکتینگ چیست؟
حتی اگر فرصت تبلیغاتی برای شما نیست، باز هم کمین کنید تا در زمان و مکان من،، برندتان را به مردم معرفی کنید. مثلاً در یک تبلیغ پپسی برای تحقیر کوکاکولا شنل آن را پوشیده و هالووین ترسناکی آرزو کرده است. اما کوکاکولا با نوشتن جمله (همه میخواهند قهرمان شوند!) تبلیغ پپسی را به نفع خود تمام کرد.
چرا باید از تبلیغات پارتیز، استفاده کنیم؟
در این روش تبلیغات به دست مردم مُسری نمیشود، بلکه خودتان آن را ویروسی میکنید. با استفاده تماسهای گویا با تلفن مجازی، سایتها و بلاگها، رباتهای مختلف اینترنتی، هماهنگی با اینفلوئنسرها و… بهصورت غیرمستقیم، محصول یا خدمات خود را وایرال میکنید؛ البته استفاده بیش از حد از این تکنیک در برخی کشورها غیرقانونی است.
بازاریابی چریکی در کمین؛ افزایش فروش نوشتن متن تبلیغ درست
شما در Viral marketing به مخاطب وابسته هستید؛ زیرا پیام تبلیغاتی باید مانند ویروس به همه سرایت کند. جونا برگر در کتاب مُسری میگوید: پیام باید مفید، کاربردی و دارای یک محرک قوی باشد تا مردم را وادار به صحبت از شما یا اشتراکگذاری محتوایتان کند. آنها از اینکه باهوش به نظر برسند، احساسات یا آگاهیشان را به اشتراک بگذارند، خوششان میآید.
گوریلا مارکتینگ ساختگی؛ تبلیغات موثر با کمک ابزارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی
دیدید که با گوریلا مارکتینگ، نیاز به پرداخت هزینههای هنگفت نیست و با جیب خالی هم میتو،د خودتان را سر زبانها بیندازید. با بررسی نمونههای موفق، مزایا و انواع روشهای این نوع تبلیغات را به شما معرفی کردیم. گوریلا مارکتینگ در ایران هنوز آنقدرها جا نیفتاده، پس فرصت خوبی برای متمایز دیدهشدن است. از این فرصت بینظیر استفاده کنید و با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان با ایدههای خلاقانه، مخاطبان را شگفتزده کنید و در قلب و ذهنش ماندگار شوید.