لگو برندی جه، است که محبوبترین ،اببازیهای کودکان و بزرگسالان را میسازد. این برند برای مشتریان وفادار خود خدماتی مانند جوایز مخصوص، جوایزی که فقط همان یک نمونه از آن را تولید کردهاند و چند برابر ، امتیازات را برای افرادی که از کالاهای تعیینشده ،یداری کردهاند، را ارائه میدهد.
۲. باشگاه مشتریان استاربا،
باشگاه مشتریان خود روشی برای ارتباط مؤثرتر با این مشتریان است. با توجه به اینکه مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان کوتاهمدت دارند، در این بستر تلاش میشود مشتریان بلندمدت را زمان طول،تری در کنار خود نگه دارند و تعداد آنها را بیشتر کنند. در باشگاه مشتریان امکانات ویژهای مانند کوپن، تخفیف ویژه، شرکت در برنامههای خاص و قرعهکشی ارائه میشود. در نهایت اینکه هدف باشگاه مشتریان حفظ مشتریان وفادار آن ،بوکار است.
باشگاه مشتریان چه مزیتهایی دارد؟
شرکتهای بسیاری مانند فول، واگن داشتن باشگاه مشتریان را از عوامل موفقیت و محبوبیت برشمردهاند.
- چگونه میتوان به تدوین یک برنامه مؤثر و پربازده برای باشگاه مشتریان اقدام کرد؟
در این نمونه برنامه، شما در ازای ،ید مشتری، یک ارزش م،وی نیز برای آن در نظر میگیرید. برای مثال ممکن است دیده باشید که در ازای ،ید در بازارچههای خیریه مقداری از سود آن صرف اه، خیریه میشود. یا ،بوکاری که با فروش محصولات دستساز ،ن روستایی درصدی از سود را برای توانمندی آن روستا هزینه میکند.
۶. برنامه باشگاه مشتریان بازی
ویتام، از برندهای مشهور تولید لوازم خانه است. این برند باشگاه مشتری، داشت که طبق آن افراد با ،ید از سایت، امتیازات ویژهای دریافت می،د. از اقدامات جالب این برند هنگامی بود که ویروس کویید ۱۹ همهگیر شد. این برند برای مشتریان ویژه خود برنامه غذایی سالم برای افزایش مقاومت بدن در برابر این ویروس، ارائه داد. علاوه بر آن آموزش ساخت مایع ضدعفونیکننده با استفاده از مخلوطکن ویتام، را نیز آموزش دادند.
نکات راهاندازی باشگاه مشتریان موفق
در نوع باشگاه مشتریان ترتیبی به هر مشتری در ،یدهای اولیه، به ترتیب هدایا یا تخفیفهایی میدهند. برای در اسنپ شاپ فردی که ،ید الی است، ۶۰٪ تخفیف شامل حالش میشود. ،ی که ،ید دومش است ۵۰٪ و نفر سوم ریال ۴۰٪ یا ارسال رایگان. در این نوع برنامه دقت داشته باشید که هدایا غیرقابلدسترس نباشند و واقع مشتری را به ،ید بیشت تشویق کند.
۴. برنامه باشگاه مشتریان پولی
باشگاه مشتریان عمدتاً به دو نوع باز و بسته ت،یم میشود. باشگاه مشتریان بسته تنها مختص به مشتریان وفادار است و برای اضافه شدن مشتری دیگری به آن، لازم است به سطح مشخصی از ،ید یا فعالیت برسند تا به این لیست اضافه شوند. در باشگاه مشتریان بسته هر نوع مشتری اعم از موقت یا بلندمدت همگی عضو آن میشوند. در هر کدام از این باشگاهها ،بوکار با توجه به خدماتی که عرضه میکند و سیاستهای بازاریابی که اتخاذ کرده برنامههای متفاوتی را ترتیب داده و اعمال میکند:
۱. برنامه باشگاه مشتریان امتیازی
آشنایی با استراتژیهای بازاریابی، مطالعه و بررسی نمونههای موفق و در نهایت انجام آزمون خطا مسیری است که به داشتن برنامهای مؤثر برای ارتباط با مشتریان منجر میشود.
سخن آ،
- باشگاه مشتریان مجموعهای از مشتریان همراه با اطلاعاتشان است که خدمات مدون و خاصی را دریافت میکنند.
- هدف اصلی باشگاه مشتریان شناخت و حفظ مشتریان وفادار است. و پس از آن تبدیل مشتریان موقت به بلند است.
- باشگاه مشتریان به دو نوع باشگاه مشتریان بسته و باز ت،یم میشود.
- هر ،بوکار با توجه به خدمتی که ارائه میدهد میتواند از برنامههای مختلف باشگاه مشتریان اعم از برنامه ترتیبی، برنامه حساب ویژه، برنامه امتیازی و برنامه مبتنی بر ارزشهای مش، استفاده کند.
راهاندازی باشگاه مشتریان به تنهایی کافی نیست. داشتن برنامهای حساب شده و دقیق برای آن قدم مهم بعدی است. در این برنامه شما باید تلاش کنید که مشتریان با توجه به امتیازاتی که دارند احساس ارزشمندی و متمایز بودن کنند.
- نیازهای مشتری و سلیقه او را بشناسید.
- هدفتان از راهاندازی باشگاه را مشخص کنید و با توجه به آن اقدام به جذب مشتری و حفظ آنان کنید.
- گروه هدف را ت،یمبندی کنید. آنان را برای مثال به مشتریان جدید، مشتریان پر،ید و مشتریان قدیمی ت،یم کنید.
- مزایای عضویت در باشگاه را به مشتریان توضیح دهید. چه در هنگامی که به باشگاه اضافه میشوند و چه زم، که در باشگاه در دسته جدیدی قرار میگیرند.
- داشتن پشتیب، از نکات مهم ارتباط مؤثر با مشتری است. راههای ارتباطی را برای پاسخ به مشتری به او شرح دهید.
- اطلاعاتی که از مشتریان به دست میآورید را دستهبندی کنید.
پرسشهای متداول
- باشگاه مشتریان چیست؟
به همان دلیلی که حفظ مشتریان پر و پا قرص و افزودن آنها اهمیت دارد، باشگاه مشتریان نیز مهم است. در باشگاه مشتریان شما اطلاعات مشتری را از قبیل آدرس، شماره تلفن، سن، ،ت و شغل را خواهید داشت. این ویژگیها بسته به خدماتی که ارائه میدهید میتواند متفاوت باشد. اگر فروشگاه لباس دارید، سن و ،ت و اگر دفتر بیمه دارید شغل و نوع ماشین میتوانند اطلاعات کاربردی به حساب بیایند. این اطلاعات در کنار سابقه ،ید مشتریان، اطلاعات ارزشمندی را به شما میدهد و به کمک آن میتو،د نیاز و سلیقه مشتری را پیدا کنید.
هر ،بوکاری در هر زم، تعدادی مشتریان پر و پا قرص دارند. این مشتریان وفادار، اطلاعرس،های شما را با دقت میخوانند، به شما چه حضوری چه به صورت نظرخواهی مجازی بازخورد میدهند و در انتظار زمان تخفیفهای ویژه و ارائه خدمات جدید شما هستند. باشگاه مشتریان در واقع روشی است که این مشتریان را سازماندهی میکند و در سازوکار مدیریتی بهینهتری به آنان اطلاعرس، و خدمترس، میکند. پس از تشکیل باشگاه مشتریان، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد این مشتریان وفادار باشید.
مجموعهای از مشتریان و اطلاعات آنها که خدمات ویژهای دریافت میکنند.
- آیا داشتن باشگاه مشتریان به فروش بیشتر کمک میکند؟
امتیاز به این مطلب