بازاریابی درونگرا بهطورکامل مشتری محور است. در این روش همه اطلاعاتی که مصرفکنندگان برای یک تصمیمگیری درست نیاز دارند از سوی شما در دسترس آنها قرار میگیرد. این فرآیند در 4 مرحله از سوی مشتری طی میشود که شامل موارد زیر است:
مرحله جذب (Attract)؛ اولین قدم برای معرفی محصول و ،بوکار
به،وان مثال یکی از راههای ارتباط با مشتری استفاده از پنل پیامک است. راه حل استفاده از این روش بهاینصورت است که در هنگام ،ید، شماره تماس او در سایت شما ثبت میشود. بدین ترتیب اگر خط کاری شما ایرانسل یا همراه اول باشد، برای پیدا ، شماره مشتریان قبلی، نیازی به گرفتن پرینت خط ایرانسل و همراه اول نخواهید داشت. با بانک اطلاعاتی که پنل پیامکی در اختیار شما قرار میدهد بعد از ،ید میتو،د به مشتری پیامک ارسال کنید. حتی از طریق پنلهای اس ام اس میتو،د پیامک زماندار تنظیم کنید که بعد از گذشت 1 ماه از ،ید پیشنهاد تخفیف را بهمنظور جلب توجه، برای مشتری ارسال کنید.
مزایای اینباند مارکتینگ؛ روشی موثر بر افزایش تمرکز بر جذب مشتری و وفاداری آن
در مرحله سوم Inbound Marketing سعی بر این است که با روشهای مختلف لیدهای خود را برای ،ید آماده کنید. راه بهینه برای جذب مشتری این است که از بین سرنخهای فروش، افرادی که علاقهمندتر هستند و برای ،ید آمادهاند را شناسایی کنید. به،وان مثال میتو،د آن دسته از افرادی که ایمیل شما را باز و مطالعه میکنند، پیدا کرده و با آنها ارتباط بیشتری بگیرید و روی آنها سرمایهگذاری کنید. به،وان مثال میتو،د با ارسال متن تبلیغاتی برای جذب مشتری در قالب یک ایمیل یا اس ام اس تبلیغاتی، آنها را ترغیب کنید که به سایت شما مراجعه کنند تا از تخفیفها و جشنوارهها مطلع شوند.
جلب رضایت (Delight)؛ آ،ین مرحله از رضایت و ،سندی
به،وان مثال وقتی شما از سامانه پیامک تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و ارتباطی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید، در واقع روشهایی از بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing را به کار بردهاید. اما زم، که مخاطب شما، به دنبال یکی از سوالها و نیازهای خود، در یکی از شبکههای اجتماعی جستجو میکند و به شما میرسد؛ این نوعی بازاریابی جاذبهای یا ربایشی محسوب خواهد شد.
در بازاریابی درونگرا، ارتباط بین مخاطب و ،بوکار از سمت مخاطب آغاز میشود. در واقع در فرآیند Inbound Marketing مشتری است که به سمت برند میرود و با آن آشنا میشود. به عبارتی بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل به مشتری است. بهطورکلی اگر مجموعه فعالیتهای شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا یا جاذبهای خواهد بود.
آشنایی با مراحل سفر مشتری در Inbound Marketing
بازاریابی اینباند یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای ارزشمند است که با نیاز مخاطبان هدف شما هماهنگ بوده و الهامبخش روابط بلندمدت با مشتری خواهد بود. از مزایای روش بازاریابی جاذبهای، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
- مقرونبهصرفه
- ارتباط ماندگارتر نسبت به بازاریابی برونگرا
- دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید
- نتیجه سریعتر از بازاریابی برونگرا
- ایجاد اعتبار و آگاهی از برند
اولین مرحله در بازاریابی درونگرا مرحله جذب است. در این مرحله شما به،وان صاحب ،بوکار باید پاسخ سوالات زیر را بد،د:
- چگونه میتو،م به افراد برای پیدا ، راحتتر وبسایت خود در اینترنت کمک کنیم؟
- آیا به اندازه کافی از کلمات کلیدی در مطالب تولیدی استفاده کردهایم؟
- از بر،بهای مرتبط (تگ) استفاده کردهایم؟
- آیا مطالب منتشر شده از برند من برای تبلیغات بهاندازه کافی برای مخاطب جذاب است؟
آ،ین مرحله از inbound marketing که بیشتر صاحبان ،بوکار آن را فراموش میکنند جلب رضایت و خوشحال ، مشتری است. خوشحال ، مشتری پس از ،ید، یک نتیجه بزرگ دارد که آن هم تبدیل شدن مشتری به یک دوست و طرفدار است. در این مرحله وفاداری مشتری افزایش مییابد و احتمالا دوباره از شما ،ید میکند. همچنین شما را به دیگران نیز معرفی میکند.
نهایی ، (Close)؛ گام سوم مشتری در فرآیند بازاریابی درونگرا
نظر شما در مورد بازاریابی درونگرا چیست؟ آیا تا به حال از این نوع بازاریابی برای ،بوکار خود بهره گرفتهاید؟ تجربیات و نتایج خود را از استفاده از اینباند مارکتینگ برای ما بنویسید.